سندزیارت عاشورا
زیارت عاشورا
در مورد سند زيارت عاشورا بزرگان دين سخنان مبسوطي اظهار فرموده اند که با توجه به تأييد سند زيارت عاشورا توسط حضرت آيت الله شبيري زنجاني که بنا به نظر اهل فن، در موضوع رجال شناسي، اگر نگوئيم بي نظيرند مسلم کم نظيرند، ديگر هيچ شبهه اي بر موثق بودن آن زيارت باقي نمي ماند، ايشان در جواب سؤال از سند زيارت عاشورا با دلايلي که ذکر مي فرمايند آن را صحيح مي دانند.
🔻استفتاء شماره ۴۳۸۳ - دفتر حضرت آیت الله شبیری زنجانی
🔸همچنین زيارت عاشورا در دو كتاب مهم «كامل الزّيارات»، تأليف مرحوم شيخ ابوالقاسم جعفر بن محمدبن جعفربن موسي بن قولويه و «كتاب مصباح المتهجدين و سلاح المتعبدين» نوشته ي مرحوم ابی جعفرمحمدبن الحسن الطوسی، آمده است.
مرحوم شيخ طوسی، اين كتاب را مختصر نمود و نام آن را مختصرالمصباح نهاد. قابل ذكر است، اگر چه بنای شيخ در اين كتاب، بر اختصار بوده ولی از جهت اهميت زيارت عاشورا، آن را نيز نقل نموده است.
🔸اين در علم اصول ثابت است كه از راه های اثبات صحّت يک روايت، مطابقت متن آن با آيات و روايات ديگر است. از آيت الله بهجت درباره ي سند زيارت عاشورا پرسيدند، ايشان گفتند: «متن زيارت عاشورا بر عظمت آن شاهد و گواه است. يعنی چنين متنی، نياز به سند ندارد. »
شرح زیارت عاشورا - موسی خسروی ص ۱
توجه بسيارِ مراجع تقليد و خبرگان علم فقه و رجال و مداومت آنان در قرائت زيارت عاشورا از گذشته تا حال، خود دليل اهميت و عظمت اين زيارت است.
توجه و مداومت بزرگانی چون آيت الله شيخ محمد حسين اصفهانی (معروف به كمپانی)، آيت الله شيخ صدرای بادكوبه ای، آيت الله حاج ميرزا ابوالفضل تهرانی، آيت الله شيخ مرتضی انصاری، علامه ي مجلسی، آيت الله ميرزا محمد تقی شيرازی، عالم بزرگوار شيخ نجفی قوچانی صاحب کتابهاي سياحت غرب و سياحت شرق، آيت الله شيخ عبدالکريم حائری مؤسّس حوزه ي علميه ي قم و بسياری از علمای ديگر، بر زيارت عاشورا شاهد بر اين مدعاست.
از فرزند علامه ي امينی نقل می كنند كه: پدرم با كثرت مطالعات و تحقيقاتی كه داشت، بر خواندن زيارت عاشورا مداومت داشت، و من حدود چهار سال بعد از فوتشان، ايشان را خواب ديدم و از ايشان پرسيدم كه چه عملی باعث نجات است، به من گفتند: زيارت عاشورا را به هيچ عنوان و عذری ترك مكن.